måndag 9 januari 2017

Stress

Hej på er och god morgon

Hoppas många av er har haft möjlighet till någon slags återhämtning kring alla helger som vi nu har bakom oss. Jag är dock fullt medveten om att dessa helger också kan skapa stress av olika slag. Nu har vi hela 2017 framför oss och det vore väl härligt om vi kunde försöka stressa ner lite grann allihopa. Många av mina uppdrag handlar just om stresshantering och vad och hur vi kan tänka kring vår stress. Väldigt ofta när jag kommer till grupper för att starta upp ett sådant uppdrag har gruppmedlemmarna förväntningar att jag ska tala om hur de ska göra men det funkar ju inte riktigt så, eller hur? Det handlar väldigt mycket om att försöka blicka inåt och tänka hur jag själv fungerar. Kan jag göra något åt min situation och börja där. Jag upplever ofta att vi faktiskt kan börja och göra små förändringar som leder till minskad risk för ohälsa så ta en lite date med dig själv och se över din situation. Vad kan du göra för att förändra något till det bättre?
Igår inledde DN en artikelserie som ur olika perspektiv kommer ta upp just stress, som är ett av våra stora samhällsproblem. Har du möjlighet att läsa så är länken här:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sa-har-hanterar-du-stressen/

I artikeln skriver de att sjukskrivningar kopplade till stress har ökat kraftigt de senaste åren och att enbart från januari till september 2016 var närmare 84500 personer sjukskrivna någon gång och fick ersättning från Försäkringskassan för dessa diagnoser.

Här är några varningssignaler om stress:

* trötthet trots lång eller god sömn
* svårt att varva ner
* minnes- och koncentrationssvårigheter
* nedstämd och undviker sociala kontakter
* lätt att bli irriterad
* orolig

När jag är ute i mina grupper har i stort sett alla jag möter inte svårt att berätta om just deras egna signaler men det handlar ju i grund och botten om att ta det på allvar och försöka åstadkomma någon förändring för att stoppa i tid. Inte lätt det vet jag men vi kan väl alla försöka?

Ha en härlig vecka och fundera lite över dig själv och hur du har det med din egen stress.



Varma hälsningar,
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar