torsdag 8 september 2016

Arbetsmiljö är roligt!

När jag berättar för någon att jag jobbar som arbetsmiljökonsult får jag sällan kommentaren "Åh vad roligt det låter". Det är inte heller helt ovanligt att Maria och jag möts av strama miner när vi ska inleda en arbetsmiljöutbildning. Av någon anledning så betraktas sällan arbetsmiljö som något roligt och spännande utan istället som något tungt, tråkigt och svårt. Det vill Maria och jag ändra på.

Våra arbetsmiljöutbildningar bygger mycket på att locka fram lusten till att jobba med arbetsmiljön. En positiv attityd till arbetsmiljöarbete är en bra grund att bygga på. I vår grundkurs i arbetsmiljö lägger vi fokus på det systematiska arbetsmiljöarbetet och på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Många andra arbetsmiljöutbildningar fokuserar på betydligt fler arbetsmiljöområden, vilket ibland behövs, men vi menar att om vi lägger en grund för arbetsmiljöarbetet med grundstenar såsom positiv attityd till arbetet och kunskap om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön och det systematiska arbetsmiljöarbetet, så blir det lättare att sen ta tag i resten.



I slutet av vår kommande bok, Nyckel till framgång, citerar vi en man som deltog en en av våra grundkurser i arbetsmiljö. Han kom till utbildningen men en portfölj fylld av arbetsmiljölitteratur och han berättade gärna om alla kurser han hade gått tidigare och om sin långa erfarenhet som skyddsombud. Vi märkte under kursen, att inom många arbetsmiljöområden så hade han en gedigen kunskap, men det han sa efter kursen fascinerade mig och Maria. Han sa: ”Jag har gått många arbetsmiljöutbildningar tidigare, men det här är första gången jag förstår att arbetsmiljö, det är ju jag!” Det sammanfattar på något sätt det vi vill förmedla i våra arbetsmiljöutbildningar och genom våra böcker.

Det här med arbetsmiljö det är ju riktigt roligt!

/ Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar