torsdag 20 april 2017

Hälsofrämjande arbete

Hej!

Det här med hälsofrämjande arbete på våra arbetsplatser tycker jag är ett spännande område. Vad innebär ett hälsofrämjande arbete? Vad gör vi för att främja hälsan? Innan vi svarar på det frågorna kanske vi behöver fundera över vad det är vi ska främja med ett sådant arbete, alltså vad hälsa är. Jag använder gärna hälsokorset när jag ska beskriva vad hälsa är. Det består av två linjer som tillsammans bildar ett kors. 
Den ena linjen går mellan Sjuk och Frisk och den andra mellan Mår bra och Mår dåligt. Placeringen på båda linjerna har betydelse för hur god din hälsa är. Det gula i bilden representerar god hälsa och det mörkt röda representerar dålig hälsa. Du kan vara helt frisk, men ändå må väldigt dåligt och då hamna i ett rött område. Du kan också vara sjuk men ändå anse dig må bra för tillfället och då hamna på gult. Att vara sjuk eller frisk har betydelse för hälsan, men lika stor betydelse för hälsan har den egna upplevelsen av hur du mår. 

Om vi då ska främja hälsan på våra arbetsplatser bör vi alltså både jobba med sådant som främjar friskheten och med sådant som skapar förutsättningar för att vi ska må bra. Ett klassiskt friskvårdsarbete handlar ofta om exempelvis fysisk aktivitet och kost, men ett hälsofrämjande arbete kan också handla om att jobba för att öka trivseln och arbetsglädjen och att förbättra gemenskapen. Vi har så mycket att vinna på att främja till exempel arbetsglädjen på våra arbetsplatser. Därför önskar jag att många fler arbetsplatser lägger fokus på sådant i sitt hälsofrämjande arbete. Jag och Maria erbjuder föreläsningar och workshops som många gånger används för att få fart på ett sådant hälsofrämjande arbete.

Jag önskar dig en härlig dag!

/ Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar