torsdag 27 april 2017

En härlig friskvårdsidé

Hej!

I förra veckan skrev jag ett blogginlägg om hälsofrämjande arbete. Det handlade om vad det är vi ska främja när vi bedriver ett hälsofrämjande arbete, alltså om vad hälsa faktiskt är. Häromdagen besökte jag ett företag som regelbundet anlitar mig som arbetsmiljökonsult. Där träffade jag bland annat deras friskvårdsansvarige. Han brukar ha spännande idéer när det gäller att främja hälsan. Jag frågade vad som är på gång just nu. Då visade han mig det här:
En kul idé tycker jag. Speltillverkaren har försökt tänkt brett när det gäller att hitta saker som får människor att må bra, som främjar hälsan, "Gett beröm till en kollega", " Tagit en promenad i naturen", "Ätit en nyttig frukost", "Cyklat 20 km" och så vidare. Variationen är stor. Jag gillar verkligen sista rutan innan målgång, "Njutit av att ha klarat utmaningen". Det ger också hälsa, att njuta av att ha klarat av en sån här utmaning. 

Nu ska jag ta en promenad till nästa möte. Det får mig att må bra!

/ Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar