måndag 21 november 2016

Riskbedömningar

Hej allihopa
I det här lite kalla och kyliga vädret blir det lätt att tankarna fladdrar iväg till lite varmare minnen och saker man gjorde under sommaren. I somras var jag och delar av min familj på Kreta och det var härligt och underbart. På stranden som vi höll till på fanns det en badvakt. De första två dagarna satt han mest och tittade ut över vattnet och jag vet att jag tänkte att det där jobbet ser ju inte så ansträngande ut men det fick jag äta upp minsann.
Dag tre började det blåsa ganska kraftigt och då blev det helt plötsligt lite andra takter i hans arbetstempo. Det var fascinerande att se hur han gjorde riskbedömning efter riskbedömning beroende på vad som hände ute på havet. Ibland blev åtgärden att bara vifta lite till någon som var lite för långt ut, ibland fick han vissla i sin visselpipa och ibland faktiskt ge sig ut i vattnet för att hjälpa någon att ta sig in. Jag vet inte hur många på stranden som tänkte på arbetsmiljö och riskbedömningar men jag gjorde det. Fascinerande!
Att göra riskbedömningar är också viktigt när det gäller det organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Sara och jag höll ett seminarium i fredags på kompetensmässan och då fick våra deltagare göra detta. De flesta tyckte det var lite svårt och vi konstaterade tillsammans att det kanske mest var lite ovant. Alla var dock inspirerade att fortsätta arbetet hemma på respektive arbetsplats för att göra ovanan till en vana istället.
Har du van är du att riskbedöma den organisatoriska och sociala arbetsmiljön?



Ha det bra alla!

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar