torsdag 5 februari 2015

Olika men ändå så lika

I mitt arbete som arbetsmiljökonsult får jag vara med om mycket. Jag får möta människor med vitt skilda arbetsuppgifter och får ta del av deras vardag. Jag får se så olika typer av arbeten. Det är ett väldigt spännande och intressant jobb. Jag har t ex fått klättra upp i ett vindkraftverk till maskinrummet högst upp, jag har sett hur stråna kommer in i diskborsten, gått genom säkerhetskontrollen på ett stort lager där medarbetarna dagligen får gå igenom och får sin väskor genomsökta,  eller som igår.....

Igår träffade Maria och jag en arbetsgrupp och vi pratade om arbetsglädje hela dagen. Först Äntligen Måndag - en föreläsning om arbetsglädje och sen workshopen med samma namn. Inget ovanligt med det kan tyckas. Det ovanliga inträffade innan. När vi kom till arbetsplatsen fick vi börja med att duscha för att sen ta på oss samma typ av kläder som medarbetarna där hade, vita t-shirts och blåa eller beigea byxor. Vi kände inte riktigt igen oss själva ståendes framför gruppen iklädda de kläderna, men duschen och klädbytet var en självklarhet på den här arbetsplatsen. Vilken typ av arbetsplats tror du att vi hade kommit till?



Vi hade kommit till ett kläckeri. Duschen och klädbytet var för att förhindra att vi tog med någon smitta in till kycklingarna.

Tänk så olika det kan vara på olika arbetsplatser och i olika arbetsmiljöer. På vissa ställen är säkerhetskraven höga, t ex när vindkraftsteknikern ska arbeta högt uppe i ett vindkraftverk. På andra platser har smittskyddet stor betydelse. Ja, listan på olikheter kan göras lång. För att skapa en god arbetsmiljö behöver därför fokus läggas på olika områden. Trots olikheterna finns det ett område som är viktigt att lägga fokus på oavsett arbete och det är arbetsglädje. Arbetsglädjen är lika viktig oavsett var du jobbar.

/ Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar