tisdag 20 januari 2015

Trivas, må bra och prestera

För några dagar sen träffade jag en 78-årig man som fortfarande arbetar som byggnadssnickare. Fascinerande, tycker jag. Jag blev nyfiken på hur det kommer sig att han har kunnat jobba så många år. "Jag tycker ju fortfarande att det är så roligt", berättade han. Sen la han till att "jag vill inte bli stillasittande för det skulle jag verkligen inte trivas med".

Maria och jag vill genom vårt arbete var med och skapa friska arbetsplatser. Vi menar att en frisk arbetsplats är arbetsplats där människor trivs, mår bra och presterar. Vi är på jobbet för att utföra något, alltså att prestera. En förutsättning för att vi ska kunna prestera bra en längre tid är att vi trivs och mår bra. Vi är fullt medvetna om att det finns människor som presterar bra trots att de varken trivs eller mår bra. Men det håller inte i längden. Förr eller senare händer något, kanske avtar prestationsförmågan eller så kanske man väljer att sluta på den arbetsplatsen. För en hållbar prestationsförmåga behöver vi alltså trivas och må bra. Håller du med?

Mannen jag mötte berättade att trivs så bra med att vara byggnadssnickare och tycker att jobbet fortfarande är så roligt. Han presterar fortfarande i ett fysiskt krävande arbete, trots sin höga ålder. Jag tror att han arbetar på en frisk arbetsplats.Vad tror du?


/ Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar