fredag 9 maj 2014

Favoritdag

Har du någon favoritdag? För många är fredagen favoritdagen, då arbetsveckan är över och och helgen väntar. Det kan också vara så, som jag hörde en person säga en gång, att torsdagen är favoritdagen, för då är det ju snart fredag. I grunden är det kanske då så att fredagen är favoriten, men med all den positiva förväntan som finns på fredagen, så blir torsdagen favoriten. Det där är häftigt, tycker jag, att förväntan på något som ska komma kan ge glädje redan innan den dagen har kommit.

Det kloka björnen Nalle Puh frågade sin vän Nasse en gång vilken dag var. Nasse svarade då: "Det är idag". Puh utbrast: "Åh min favoritdag".



Tänk om det kunde vara så att "idag" är min favoritdag. Vilken härlig tanke! En dag blir ju vad vi fyller den med och då kanske inte namnet på veckodagen har någon betydelse. För mig är det faktiskt så, att min favoritdag är den dag som har min favoritfyllnad.

Maria och jag har tagit fram konceptet Äntligen Måndag. Konceptet handlar om arbetsglädje och trivsel. I konceptet ingår, förutom bloggen, även en föreläsning och en workshop och till hösten också en bok. Även om vi använder namnet Äntligen Måndag på både blogg, föreläsning, workshop och bok, så betyder det inte att vi anser att måndagar alltid måste vara den enda favoritdagen. För att kunna känna den där "äntligen måndag- känslan" så underlättar det faktiskt om vi också kan känna "äntligen fredag" eller "äntligen onsdag".

Jag önskar dig en riktigt härlig fredag och en lika härlig helg!

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar